Przedsiębiorcy muszą jednak pamiętać, że zagrożenia istnieją nie tylko w świecie rzeczywistym, ale również w wirtualnym
Największą plagą okazało się być:
• sprzeniewierzenie aktywów (niemal 2/3 ogólnej liczby przypadków nadużyć),
• nadużycia wynikające z cyberprzestępczości (32%),
• nadużycia przy zakupach i nadużycia księgowe (29%).
W ubiegłym roku doszło też do niemal 95 tys. przypadków kradzieży z włamaniem, których ofiarą również padają przedsiębiorcy. Kradzione są samochody, komputery, inny sprzęt elektroniczny, a nawet dokumenty. To stawia pytanie o metody zwiększania bezpieczeństwa mienia w rodzimych firmach. Co ciekawe, biznes musi się dobrze chronić nie tylko przed zagrożeniami z zewnątrz, ale także z wewnątrz.
Nadużycia dotykają handlu
Jak pokazał raport „The Global Retail Theft Barometr”, opublikowany przez Checkpoint, za 33% tzw. strat nieznanych w polskich obiektach handlowych odpowiedzialni są pracownicy. Kim są? Statystyka pokazuje, że to osoby z 3- lub 5-letnim stażem, a w 20% przypadków sąone przedstawicielami kadry kierowniczej. Jak wskazują eksperci nieuczciwymi pracownikami kierują różne motywacje. Od chęci zemsty na pracodawcy po zwykły brak świadomości, że dane działanie jest niezgodne z prawem i etyką pracowniczą.
Jak podnieść bezpieczeństwo?
Co w takim razie robią pracodawcy, by zabezpieczyć się na wypadek wspomnianych zdarzeń? Najpopularniejszą metodą obrony przed zjawiskiem nadużyć i kradzieży pozostają klasyczne systemy monitoringu. Coraz częściej z pomocą przedsiębiorcom przychodzą nowe technologie. W największych przedsiębiorstwach wykorzystuje się np. elektroniczne systemy kontroli dostępu, które regulują ruch w budynku, pozwalają kontrolować kto i dokąd może wejść. Firmy zaczynają też stawiać na prostsze w użyciu, ale równie innowacyjne rozwiązania. – Mogą to być kompaktowe rejestratory wideo, którymi pracodawca zarządza wygodnie z poziomu telefonu – mówi Jakub Tomasiczek z firmy JBTS, oficjalnego polskiego dystrybutora kamer Yi Home. – Takie urządzenie pozwala obserwować biuro z dowolnego miejsca, a przy tym samo informuje o tym, że ktoś wszedł w pole obserwacji lub po prostu w pomieszczeniu wykryto ruch. Ekspert dodaje, że urządzenia tego typu pełnią też rolę funkcjonalnego komunikatora, dzięki któremu pracodawca może komunikować się z pracownikami lub wziąć udział w wideospotkaniu.
Rośnie e-zagrożenie
Przedsiębiorcy muszą jednak pamiętać, że zagrożenia istnieją nie tylko w świecie rzeczywistym, ale również w wirtualnym – to cyberprzestępczość, której dotyczy co trzeci przypadek nadużyć. Szacuje się, że z tego powodu w 2015 roku co najmniej 5% przedsiębiorstw straciło przynajmniej 1 mln złotych. Na szczęścieregularnie rośnie świadomość tego typu zagrożenia – firmy wydają już 10% budżetu na bezpieczeństwo informacji. W połączeniu z coraz sprawniejszym wykorzystywaniem nowoczesnych technologii, istnieje szansa na sukcesywne ograniczanie finansowych strat.
ul.Młynarska 3/11, 01-258 Warszawa
: +48 22 490 66 15