Przedsiębiorca będzie mieć teraz większą swobodę w zakresie rozliczeń podatkowych.
Od nowego roku wystarczy wynająć biuro w innym mieście, aby zmienić swój urząd w sprawach podatku VAT. Nowelizacja ustawy może spowodować zwiększoną liczbę podatników zmieniających właściwość organu. Według urzędników nie powinno to jednak sparaliżować działalności urzędów.
Nowelizacja ordynacji podatkowej i niektórych innych ustaw, w tym ustawy o VAT (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649), przewiduje zmianę właściwości miejscowej urzędów. Dotychczas firmy mogły rozliczać się z podatku VAT jedynie w miejscu prowadzenia działalności. Obecnie rozliczenia VAT będą dokonywane w miejscu, gdzie osoba prawna (spółka) ma siedzibę. Choć nowe rozporządzenie jest ułatwieniem, to już w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność nie będzie to proste. Zmiana właściwości organu podatkowego przez osobę fizyczną wiąże się ze zmianą miejsca zamieszkania, a bardzo często zdarza się, że nie jest ona w nim zameldowana.
Przedsiębiorca będzie mieć teraz większą swobodę w zakresie rozliczeń podatkowych. Dzięki przeniesieniu swojej siedziby do większego miasta podatnik będzie jednym z wielu podmiotów obsługiwanych przez dany urząd. Tym samym nie będzie on narażony na kontrolę ze względu na fakt, że jest jednym z większych podatników w danym regionie. Podatnik nie będzie musiał się także obawiać, że nagle przed urzędem skarbowym ustawią się ogromne kolejki. Urzędy skarbowe posiadają stosowne narzędzia programowe i obsługę techniczną, które sprawią, że nie nastąpi jakikolwiek zastój.
- Zmiana właściwości podatku od towarów i usług może spowodować, że większa liczba podatników będzie zmieniać organ podatkowy. Niemniej jednak ta sytuacja nie będzie zbyt odczuwalna na początku roku. Z pewnością urzędy skarbowe obsłużą ich w terminie, jeżeli zajdzie taka potrzeba, mówi Krystyna Szymańska z Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga.
Obecnie ani ustawa o VAT, ani ordynacja podatkowa nie określa, kto i kiedy powinien zawiadomić o zmianie właściwości organu podatkowego. Nie został opublikowany żaden specjalny przepis, który nakłada taki obowiązek. Z formularza zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, który służy m.in. do aktualizacji danych, nie wynika, czy zmiana właściwości również wymaga zgłoszenia.
- Niemniej jednak możemy się spodziewać, że mogą nastąpić jakieś rozporządzenia wykonawcze do zmiany przepisów, tym bardziej, że przepis ustawy o zasadach ewidencji identyfikacji podatników i płatników nakłada obowiązek na podatnika dokonywania zmian w określonych terminach, dodaje Szymańska.
Według dotychczasowych przepisów ustawy od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji podatnicy powinni zgłaszać zmiany właściwości miejscowej do urzędu skarbowego dedykowanego dla prowadzenia działalności gospodarczej. Osoby fizyczne składają wniosek CEIDG-1 w urzędzie dzielnicy lub miasta, a zgłoszenie VAT-R w urzędzie właściwym dla wykonywania działalności. Natomiast do tej pory osoby prawne (spółki) i organizacje, zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym, składały NIP-8 w urzędzie według wykonywania działalności razem ze zgłoszeniem VAT-R.
Podmioty, które zmieniają urząd skarbowy, na wszelki wypadek powinny złożyć aktualizację VAT-R. Inaczej można jej brak potraktować za wykroczenie karno-skarbowe.
zródło Mondaynews
ul.Młynarska 3/11, 01-258 Warszawa
: +48 22 490 66 15