reklama

Wyniki wyborów w USA poznamy nad ranem, 9 listopada.


Jeśli Donald Trump wygra wyścig do Białego Domu, giełdy w USA, Europie oraz Azji zareagują silnym wstrząsem

CLINTON

CLINTON

Kandydatka Demokratów zagraża amerykańskim bankom i firmom farmaceutycznym, notowanym na Wall Street. Ale rynki finansowe wolą, by to ona została nowym prezydentem USA. Hillary Clinton gwarantuje bowiem stabilność gospodarki, inaczej niż nieprzewidywalny Donald Trump. Jego wygrana uderzyłaby w giełdy na całym świecie.
Amerykańska gospodarka jest największą na świecie, dlatego wybór nowego przywódcy USA będzie miał duży wpływ na międzynarodowe rynki. Jak tłumaczy dr Przemysław Kwiecień́ z domu maklerskiego X-Trade Brokers, spodziewane wyniki powodują zwykle łagodne reakcje na giełdach, trwające np. jeden dzień. Tak też miało być w przypadku zwycięstwa Hillary Clinton, która do niedawna powszechnie była uważana za faworytkę kampanii prezydenckiej. Kandydatka wciąż utrzymuje wysokie poparcie wśród wyborców, ale Donald Trump coraz bardziej zyskuje w sondażach. Rośnie więc niepewność na rynkach giełdowych.
– Ewentualne zwycięstwo Donalda Trumpa wywołałoby większy wstrząs na rynkach, niż wygrana Hillary Clinton. W przypadku jego sukcesu, przewidywałbym bardzo negatywne reakcje indeksów giełdowych, przynajmniej w pierwszych dniach po ogłoszeniu wyników, i to nie tylko w USA. Oczywiście takie wydarzenie najsilniej wpłynęłoby na amerykańskie parkiety. Ale światowe giełdy są ze sobą tak mocno powiązane, że spodziewałbym się wyraźnego oddźwięku również w Azji i Europie. Dlatego, GPW też może być zagrożona, mimo że zazwyczaj najbardziej wpływają na nią czynniki krajowe – mówi w rozmowie z serwisem agencyjnym MondayNews, dr Przemysław Kwiecień́.
Wyniki wyborów poznamy nad ranem, 9 listopada. Decydująca faza nastąpi pomiędzy godziną 01:00 a 02:00 w nocy, naszego czasu. Wówczas zakończy się głosowanie w kluczowych stanach na Wschodnim Wybrzeżu. Jak wyjaśnia ekspert z X-Trade Brokers, międzynarodowe rynki będą natychmiast reagowały na bieżące doniesienia, płynące z tamtej części Stanów Zjednoczonych. W przypadku rosnącego poparcia dla Donalda Trumpa, nerwowość może pojawić się w pierwszej kolejności na parkietach w Azji, gdzie wówczas, o poranku, maklerzy będą rozpoczynali pracę na giełdach.
– Rynki akcji tradycyjnie wolałyby na stanowisku prezydenta USA kandydata Republikanów, ponieważ z reguły im sprzyja. Jednak teraz, wyjątkowo, liczą na wygraną Hillary Clinton. Ona zapewnia bowiem gwarancję, że nie nastąpią żadne zaskakujące zmiany gospodarcze czy polityczne. Demokratka naturalnie powinna kontynuować działania dotychczasowego lidera jej partii, Baracka Obamy, który rządzi już od 8 lat. Na Wall Street wielu przedsiębiorców może się obawiać byłej pierwszej damy po tym, jak przedstawiła niekorzystne propozycje dla niektórych gałęzi biznesu. Ale jej przewidywalność sprawia, że parkiety zareagowałyby pozytywnie, gdyby wygrała – tłumaczy dr Przemysław Kwiecień́.
Hillary Clinton chce podnieść opodatkowanie największych, amerykańskich banków, których aktywa wynoszą powyżej 50 miliardów dolarów. W przypadku jej zwycięstwa, ten sektor musiałby więc dostosować się do nowych, trudnych warunków rynkowych. Podobnie zagrożenie dotknęłoby firmy farmaceutyczne, które w ostatnich latach bardzo dobrze radziły sobie na Wall Street. Przedstawicielka Partii Demokratycznej zapowiedziała bowiem, większą regulację polityki cenowej w Stanach Zjednoczonych. Oznacza to, że najdroższe leki musiałyby stać się sporo tańsze. Tymczasem ich koszt wynika m.in. z wysokich nakładów finansowych ponoszonych zarówno na etapie testów, jak również z procesu produkcji. To oczywiście byłoby niekorzystne dla całego sektora biotechnologicznego.
– Trudno przewidywać, jakie decyzje podjąłby Donald Trump, gdyby faktycznie zdobył fotel prezydenta USA. To, co zapowiadał w trakcie kampanii wyborczej, ma charakter populistyczny i nie układa się w jeden, spójny plan. Dlatego, nie można wierzyć, że spełni swoje obietnice po ewentualnej wygranej. Wiadomo jednak, że chciałby wzmacniać branżę energetyczną. Na jego zwycięstwie mogłyby zyskać spółki związane z wydobyciem węgla, ale straciłyby prawdopodobnie firmy działające w sektorze odnawialnych źródeł energii – ocenia dr Kwiecień.
Zdaniem eksperta, kierunek polityki zagranicznej, który mógłby obrać Donald Trump jako potencjalny prezydent USA, również jest dość niepewny. Podczas całej kampanii kandydat zgłaszał różne pomysły. Jeden z nich dotyczył zniesienia amerykańskich wiz dla Polaków. Ale, w ocenie dr Przemysława Kwietnia, był to jedynie gest wykonany na potrzeby uzyskania poparcia Polonii. Hipotetyczna wygrana lidera Republikanów nie wpłynęłaby też w istotny sposób na polską gospodarkę, podobnie jak ewentualne zwycięstwo Hillary Clinton.


Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.


Wyślij komentarz
WYBORY
    W 9 miesięcy zamknięto blisko 142 tys. jednoosobowych firm. Zawieszono ponad 282 tys.
    W pierwszych trzech kwartałach br. liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej dz...
    2024-11-01  |   215
    W Polsce rośnie liczba cudzoziemców zgłoszonych do ubezpieczenia emerytalnego i rentowego [Dane z ZUS]
    Na koniec pierwszego półrocza br. liczba osób, które w zgłoszeniu do ubezpieczenia emeryta...
    2024-09-11  |   573
    Aluprof, lider w branży systemów aluminiowych
    Aluprof zwiększa moce produkcyjne, stawiając na zrównoważony rozwój i nowoczesne technologie
    2024-06-19  |   866
      W piątek 26.02.2021r.o godz.17.00 w Bielsku - Białej dyskutowano o zasadności budowy spala...
      2021-02-27  |   13497389
      Konkurs "FIRMA ROKU 2019" rozstrzygnięty, statuetka złotego Dedala powędrowała d...
      2019-10-08  |   7380494
      Korporacje, reportaże, dokumenty
      2018-09-15  |   2498812
      25 LAT Regionalnej Izby Handlu i Przemysłu w Bielsku-Białej
      2017-01-08  |   930331
      Podstawowe błędy kierowców. Na 100% Ty też popełniasz te błędy, a może jest ich więcej?. Z...
      2017-09-15  |   43185

        BIZNESREGION

        ul.Młynarska 3/11, 01-258 Warszawa
        : +48 22 490 66 15

        : redakcja@biznesregion.pl



        reklama