reklama

Nowoczesna medycyna stawia na wideokonferencje


Dużym problemem jest mała liczba profesjonalnych firm, które potrafią podołać oczekiwaniom organizatora w zakresie jakości przesyłu sygnału telewizyjnego.

 

Placówki medyczne oraz firmy coraz częściej stosują wideokonferencje. Umożliwia to sygnał wykorzystywany przez łącza internetowe. Jednak, aby przekaz był na wysokim poziomie, muszą być one obsługiwane przez profesjonalne firmy. Problemem jest też brak sieci szerokopasmowych.

Obraz prezentujący na żywo wykonanie zabiegu na stole operacyjnym nie jest już niczym zaskakującym. Niejednokrotnie można było taką scenę zobaczyć również w wielu programach dokumentalnych. Dzięki odpowiedniej technologii i realizacji obrazów podanych z różnego rodzaju zainstalowanych kamer można śledzić i jednocześnie komentować operację na bieżąco. Ale każda transmisja może zakończyć się niepowodzeniem, jeżeli nie zostanie spełnionych wiele czynników technicznych, a do obsługi zostanie wybrana firma, która nie ma odpowiedniego doświadczenia i technologii.  To oferta techniczna powinna być decydującym kryterium wyboru, a nie cenowa. Może stosowanie wysokich kar zapisanych w umowie odstręczą potencjalnych wykonawców usługi, którzy nie czuję się pewni swoich umiejętności.

Możliwości i…

Środowisko medyczne coraz bardziej docenia sposobność skorzystania z wideokonferencji. Jest ona niezmiernie pomocna np. dla chirurgów, którzy dzięki niej mogą w trakcie operacji konsultować swoje kolejne działania z wysokiej klasy specjalistami znajdującymi się pod drugiej stronie monitora. Tym samym zdobywają oni również dalszą wiedzę.

Bardzo ważne jest także dobro pacjenta i jego prawa. Dzięki transmisji lekarze mogą nadzorować przebieg operacji pod takim kątem, aby mieć wiedzę, czy wszystkie działania są podejmowane właściwie i z należytą starannością. Ma to duże znaczenie zwłaszcza, kiedy dochodzi do poważnego sporu między szpitalem a pacjentem.

- W naszej klinice specjalnie na potrzeby wideokonferencji tworzymy coś na kształt rzecznika pacjenta. Kilku lekarzy nadzoruje zabieg, który jest emitowany, w taki sposób, aby wszystko, co się dzieje, było podporządkowane dobru chorego, a nie samej transmisji, wyjaśnia doktor nauk medycznych, urolog Artur Antoniewicz z kliniki urologii CMKP w Warszawie.

Ważną rolę spełnia funkcja poznawcza i szkoleniowa. W operacjach transmitowanych na żywo uczestniczą specjaliści z dużym doświadczeniem. Mogą oni dzielić się nim z innymi lekarzami lub studentami medycyny. Prezentowany jest także sprzęt medyczny najnowszej generacji, który jest wykorzystywany podczas zabiegów i często nie jest on jeszcze dostępny na rynku. Poznając jego zalety i pułapki, pozostali specjaliści mogą uniknąć błędów podczas jego zastosowania.

Bariery

Wideokonferencja umożliwia przesyłanie obrazu w obu kierunkach w czasie rzeczywistym, tj. bez opóźnień, w jak najlepszej jakości HD. Usługa ta wymaga stosowania podobnych technologii w we wszystkich miejscach realizacji (np. w sali operacyjnej UJ Akademii Medycznej w Krakowie i  Międzynarodowym Centrum Konferencyjnym w Katowicach). Obraz, wyświetlany na dużych ekranach, musi być bardzo wysokiej jakości, a dźwięk zsynchronizowany z obrazem. Asynchro oznacza, przesunięcie obrazu względem dźwięku. Nikt nie zaakceptuje sytuacji, kiedy lekarz pokazuje moment cięcia, a dopiero za sekundę dociera jego głos, podczas gdy wykonuje on już inną czynność.

- Dużym problemem jest mała liczba profesjonalnych firm, które potrafią podołać oczekiwaniom organizatora w zakresie jakości przesyłu sygnału telewizyjnego. Pod tym względem zaledwie kilka z nich je spełnia, potwierdza Krystyna Gołąbek z firmy Galop specjalizującej się m.in. w organizowaniu samych wideokonferencji.

Zdaniem Elżbiety Bielińskiej, reprezentującej organizatorów Międzynarodowego Sympozjum okulistycznego, które odbyło się w Lublinie, problem stanowi nie tylko słaba oferta firm specjalizujących się w rejestrowaniu i przesyłaniu obrazu, ale brak światłowodów i profesjonalnych operatorów obsługujących sieć szerokopasmową. Ale wideokonferencje to dobry sposób na wymianę doświadczeń pomiędzy lekarzami, studentami i innymi uczestnikami takich operacji.

Aby transmisja się udała, musi być spełnionych kilka czynników. Przede wszystkim bardzo ważny jest sprzęt, za pomocą którego zostanie ona przeprowadzona, i miejsce – to od niego zależy jakość internetowego łącza. I tu często zaczyna się problem, ponieważ w większości budynków brakuje łączy światłowodowych, a to one stanowią podstawę do spełnienia wymogów związanych z odpowiednią jakością wideokonferencji. W Polsce przeważnie funkcjonują one w obiektach użyteczności publicznej.

- Niestety, w naszym kraju wciąż kwestia sieci szerokopasmowych nie jest w pełni rozwiązana i stanowi duży problem. Bez nich wysokiej jakości transmisja jest niemożliwa. Aby spełniała ten wymóg, musi odbywać się właśnie w tych sieciach. Nie z każdego miejsca da się ją przeprowadzić, wyjaśnia Zdzisław Łanik z firmy FilmFactor Multimedia, specjalizującej się między innymi w przeprowadzaniu wideokonferencji od strony technicznej.

Należy liczyć się również z tym, że w przypadku szpitali często utrudnieniem mogą być urządzenia medyczne, które są zaplanowane do przeprowadzenia operacji. Jeżeli każde z nich jest różnej marki, posiada inne rozwiązanie techniczne dotyczące wyjść sygnału wideo, wtedy firma odpowiedzialna za transmisję musi dysponować kompatybilną technologią lub dodatkowymi urządzeniami (konwertery sygnału, skalery itp.) Należy pamiętać, że nie wszystkie urządzenia, które są stosowane do organizacji typowych konferencji, nadają się do wideokonferencji mostowych. Jest to nowatorska technologia i zupełnie inny rodzaj usługi.

- Chętnych na przeprowadzenie wideokonferencji jest coraz więcej, ale z mojego doświadczenia wynika, że często zgłaszają się firmy, które później nie potrafią sobie poradzić z takimi wymogami technicznymi. Technika to istotna sprawa, ale równie ważna to doświadczeni specjaliści, których nie da się tak łatwo i szybko zastąpić. Zdarza się, realizujemy wysokiej jakości obraz, a emisję wykonujemy na niskiej klasy projektorach zainstalowanych w przestarzałych salach konferencyjnych- taka realizacja nie ma sensu, proponujemy własne rozwiązania np. ultra nowoczesne diody, ale nie zawsze znajdujemy zrozumienie - dodaje Zdzisław Łanik.

Wideokonferencje muszą być tak profesjonalnie przygotowane, aby nie stanowiły dodatkowego problemu dla osób w nich uczestniczących. Nie powinny one w ogóle zastanawiać się w jej trakcie, czy przebiegnie bez zakłóceń, tym bardziej, że muszą się skupić na wykonywanym zadaniu. Dlatego rolą profesjonalnej firmy jest zapewnienie profesjonalnej usługi, wysokiej jakości obrazu i dźwięku.

 


Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.


Wyślij komentarz
    Drożyzna nie odpuszcza. Do tego w sklepach widać mocne przetasowania wśród liderów podwyżek
    Dynamika wzrostów cen sukcesywnie idzie w górę, co widać z każdym kolejnym miesiącem.
    2024-09-10  |   489
    Niecałe 59 proc. kobiet planujących rozstanie sprawdza dokładne koszty rozwoduNiecałe 59 proc. kobiet planujących rozstanie sprawdza dokładne koszty rozwodu
    Pieniądze dla kobiet mają znaczenie. Koszty rozwodu częściej je martwią niż mężczyzn [ANAL...
    2024-09-10  |   599
    W sklepach jest już o blisko 3 proc. drożej niż rok temu. Dynamika wzrostu cen zmieniła trend
    W maju br. codzienne zakupy zdrożały średnio o 2,9% rok do roku, po podwyżce o 2,4% w kwie...
    2024-06-19  |   804
      W piątek 26.02.2021r.o godz.17.00 w Bielsku - Białej dyskutowano o zasadności budowy spala...
      2021-02-27  |   13497397
      Konkurs "FIRMA ROKU 2019" rozstrzygnięty, statuetka złotego Dedala powędrowała d...
      2019-10-08  |   7380501
      Korporacje, reportaże, dokumenty
      2018-09-15  |   2498821
      25 LAT Regionalnej Izby Handlu i Przemysłu w Bielsku-Białej
      2017-01-08  |   930339
      Podstawowe błędy kierowców. Na 100% Ty też popełniasz te błędy, a może jest ich więcej?. Z...
      2017-09-15  |   43191

        BIZNESREGION

        ul.Młynarska 3/11, 01-258 Warszawa
        : +48 22 490 66 15

        : redakcja@biznesregion.pl



        reklama