Rząd przyjął we wtorek projekt uchwały ws. Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.)
"Jesteśmy gotowi do tego, żeby już we wrześniu, październiku ogłosić przetargi na kolejnych 650 km dróg i podpisać umowy na realizację około pół tysiąca (kilometrów) dróg. To, co jest ważne w tym programie, to (...) elastyczne podejście do wyboru inwestycji. Będą one realizowane wedle stopnia ich przygotowania" - zaznaczył.
Wiceszef MIR zauważył, że istotnym elementem programu jest bezpieczeństwo. Jak mówił, będą eliminowane miejsca najbardziej niebezpieczne z punktu widzenia użytkowników dróg. Zidentyfikowano ich 1100. W latach 2016-2023 na realizację programu likwidacji miejsc niebezpiecznych ma trafić nie więcej niż 4,8 mld zł.
Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 jest szacowany na 107 mld zł, czyli o 14 mld zł więcej niż pierwotnie zakładano. Pieniądze na inwestycje będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, zasilanego, m.in. z refundacji funduszy UE.
Na utrzymanie dróg ma trafić 46,8 mld zł. Resort też szuka dodatkowych funduszy na finansowanie projektów drogowych w systemie komercyjnym.
Planowane jest powołanie drogowych spółek specjalnego przeznaczenia, których zadaniem ma być pozyskiwanie środków finansowych na zasadach rynkowych. Ten mechanizm jest zakładany dla trzech inwestycji A1 Tuszyn - Częstochowa, A18 Olszyna - Golnice oraz odcinka A2 Mińsk Mazowiecki - Siedlce. W pierwszej kolejności przewidziano utworzenie drogowej spółki specjalnego przeznaczenia do budowy autostrady A1 na odcinku Tuszyn-Częstochowa.
Autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki to jedne z inwestycji, które znalazły się w projekcie "Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023". Przewiduje on ponadto m.in. budowę drogi ekspresowej S3 - Sulechów - Bolków, S5 - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 - Goleniów - Gdańsk, S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa do granicy z woj. małopolskim, S2 - Południowa Obwodnica Warszawy. Pozostałe inwestycje to m.in. budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 - Warszawa - Lublin, S19 - Lublin - Rzeszów, S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.
Olszewski poinformował ponadto, że we wtorek rząd przyjął też program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019. Jak mówił, daje on samorządom możliwość dofinansowania ich przedsięwzięć. "My, jako ministerstwo będziemy mogli dofinansowywać poszczególne inwestycje do kwoty 3 mln zł. Co najmniej drugie tyle będą dokładały samorządy" - zaznaczył.
ak mówiła wcześniej PAP szefowa MIR Maria Wasiak, na dofinansowanie budowy czy remontu dróg powiatowych i gminnych w latach 2016-2019 trafi w sumie 4 mld zł, z czego w przyszłym roku - 0,8 mld zł.
Centrum Informacyjne Rządu poinformowało we wtorek, że nabór wniosków na realizację inwestycji przeznaczonych do wykonania w 2016 r. potrwa od 1 do 30 października br. "W kolejnych latach nabór wniosków będzie prowadzony w dniach 1-15 września. Wnioski będą rozpatrywane przez komisje powoływane przez wojewodów" - podkreśliło CIR.
"Na podstawie ostatecznej listy rankingowej zatwierdzonej przez ministra właściwego do spraw transportu, wojewoda zatwierdza listę wniosków zakwalifikowanych do dofinansowania w ramach dostępnego limitu środków przyznanych na województwo" - dodano.
We wtorek rząd wydał też rozporządzenie regulujące sposób pozyskiwania pieniędzy na inwestycje drogowe przez samorządy. "W znowelizowanym rozporządzeniu zmieniono organ odpowiedzialny za podział środków przeznaczonych na dofinansowanie budowy, przebudowy i remontów dróg powiatowych i gminnych. Dotychczas był to minister administracji, obecnie jest to minister infrastruktury i rozwoju" - zaznaczyło CIR.
CIR dodało, że każdego roku gmina, w tym miasto na prawach powiatu, będzie mogła skorzystać z dofinansowania jednego zadania inwestycyjnego, a powiat z dwóch.
ul.Młynarska 3/11, 01-258 Warszawa
: +48 22 490 66 15