Reklama telewizyjna stanowi ponad 50% tortu reklamowego, natomiast internetowa wynosi jego jedną czwartą część.
W Europie ewidentnie doceniono zalety Internetu, przeznaczając duże pieniądze na kampanie marketingowe w sieci. W 2014 roku na reklamę internetową wydano 31 mld euro, a na kampanie telewizyjne 33 mld euro. Co ciekawe, w wielu krajach Europy Zachodniej, między innymi w Wielkiej Brytanii, już od 6 lat wydatki na reklamę internetową przewyższają koszty ponoszone na kampanie telewizyjne. Ogólna wartość rynku reklamowego w Polsce wynosi 2,79 mld złotych. Jednak w naszym kraju to przekaz telewizyjny jest wciąż najbardziej istotny dla reklamodawców.
- Reklama telewizyjna stanowi ponad 50% tortu reklamowego, natomiast internetowa wynosi jego jedną czwartą część. Jednak eksperci prognozują, że ich zrównanie najprawdopodobniej nie nastąpi w najbliższych dwóch latach. Warto jednak zaznaczyć, że wzrost wydatków na kampanię internetową jest szybszy od wzrostu całego rynku reklamy w Polsce, mówi Małgorzata Celarek, partner agencji reklamowej VanLeif.
Te różnice wcale nie wynikają z faktu, że Polacy oglądają telewizję w nadmiarze. Dane pokazują, że jej oglądalność w Polsce spada, ponadto coraz mniej Polaków posiada telewizor w domu (prawie 4 proc. osób go nie ma). Przykładowo, w Stanach Zjednoczonych 5 proc. obywateli w ogóle nie korzysta z odbiornika telewizyjnego.
¬¬- Ze względu na skalę wydatków reklamowych Internet przestał już być medium wspierającym, a coraz częściej jest wiodącym kanałem przekazu w komunikacji marketingowej. Wymagało to oczywiście bardzo dużej zmiany świadomościowej zarówno ze strony marketerów, jak i agencji. Coraz częściej widzimy zapytania od klientów, w których telewizja jest zupełnie pomijana, a cała komunikacja jest przekierowywana właśnie do medium kluczowego, czyli do Internetu, dodaje Celarek.
Największy wzrost wydatków na reklamę w Polsce notują Internet oraz telewizja. Dzieje się tak głównie dlatego, że wydawcy w sprytny sposób dostosowali się do wyzwania, jakim jest rewolucja cyfrowa i udostępniają mnóstwo kontentu na kanałach VOD, w Internecie. Telewizja zyskuje również dzięki temu, że posiada coraz chętniej kupowaną przez marketerów ofertę sponsoringu oraz product placement.
Największy spadek, bo dwucyfrowy, dotyczy reklamy w prasie drukowanej. Ponadto mniejsze budżety są przeznaczane na outdoor oraz reklamę w kinie. Wydatki na reklamę radiową pozostają bez zmian i utrzymują się na stałym poziomie.
ul.Młynarska 3/11, 01-258 Warszawa
: +48 22 490 66 15