reklama

Oferty na Boże Narodzenie zaczynają się coraz wcześniej. W ten sposób sieci wydłużają okres zakupów


W święta z reguły jadamy tradycyjne potrawy, dlatego w tym czasie zawsze kupujemy właściwie te same artykuły.

FOTO

FOTO

Instytut badawczy ABR SESTA dokonał analizy świątecznych promocji z lat 2014 i 2015, aby ocenić, co i w jaki sposób będzie teraz reklamowane. Z wyników można wnioskować, że sieci po raz kolejny postawią głównie na artykuły FMCG. Ale bardziej, niż dotychczas, powinny też inspirować do zakupów niebanalnych podarunków.
Przeanalizowano 916 gazetek promocyjnych, obowiązujących od 2 listopada do 24 grudnia 2015 r. W sumie zawierały one ponad 170 tys. promocji produktowych i blisko 104 tys. modułów promocyjnych. Trzy najbardziej popularne gazetki tematyczne były poświęcone alkoholom (29% wszystkich gazetek tematycznych), żywności kupowanej specjalnie na święta (28%) oraz zabawkom (9%). Wyniki z ubiegłego roku zestawiono z danymi z 2014 roku.
– W święta z reguły jadamy tradycyjne potrawy, dlatego w tym czasie zawsze kupujemy właściwie te same artykuły. Trudno wyobrazić sobie Wigilię, np. bez barszczu czerwonego, zupy grzybowej czy kompotu z suszu. Przez cały rok więcej eksperymentujemy w kuchni, ale w okresie Bożego Narodzenia już rzadziej sobie na to pozwalamy. Z dużym prawdopodobieństwem można zatem stwierdzić, że wśród najczęściej promowanych produktów w 2016 r. znajdzie się bardzo podobny asortyment, co w latach ubiegłych – twierdzi Marcin Dobek, wiceprezes instytutu badawczego ABR SESTA.
Jak zwykle wyścig
Ekspert podkreśla, że w okresie przygotowań do świąt, w pierwszej kolejności szukamy inspiracji prezentowych. Dlatego też, promocje tego typu produktów w gazetkach zaczynają się najwcześniej. I czas ich obowiązywania ciągle się wydłuża. W tym roku Tesco zdecydowało się na promowanie gwiazdkowych prezentów dla dzieci już przed Dniem Wszystkich Świętych. Gazetka tej sieci, „Magiczna Księga Zabawek”, obowiązuje bowiem od 27 października i jest dostępna w kanale hiper i mini-hipermarketów.
– Jeszcze wcześniej, niż Tesco, bo 17 października, bożonarodzeniową gazetkę wydał Eurocash. Jednak należy pamiętać o tym, że w segmencie Cash&Carry pośpiech ma na celu jak najszybsze zaopatrzenie małych sklepów przed świętami. W publikacji „Czas na słodkie święta”, która obowiązuje do 23 grudnia, czyli aż przez 68 dni, sieć prezentuje tylko i wyłącznie kategorie Słodycze – zaznacza Marcin Dobek.
Rok temu Eurocash zdecydował się opublikować 28-stronicową gazetkę zawierającą przekaz – „Na święta musi być słodko!”. Wówczas sieć przekazała sklepom informację o tym, w jaki sposób mogą sprzedawać więcej produktów cukierniczych, które klienci kupują na poszczególne okazje. Natomiast w 2016 roku wydała już krótszą, 16-stronicową, publikację. I tym razem zrezygnowała z tego typu porad.
Najważniejsze FMCG
– Co roku schemat jest ten sam. W połowie listopada pojawiają się pierwsze przedświąteczne gazetki z ofertami choinek, dekoracji i artykułów gospodarstwa domowego. Tuż po Mikołajkach sieci zaczynają promować asortyment spożywczy. A na tydzień przed Bożym Narodzeniem publikowane są oferty produktów świeżych, czyli pasztetów, wędlin, serów, ryb itp. Najważniejszą kategorią, niezmiennie pozostaje FMCG – mówi Marcin Dobek.
W 2014 roku najwięcej promocji ze wszystkich artykułów miała Mandarynka 1 kg luz – w liczbie 90 wystąpień, następnie Pomarańcza 1 kg luz – 87. Na trzecim miejscu znalazły się produkty mięsne – Schab wieprzowy bez kości 1 kg luz oraz Szynka wieprzowa bez kości 1 kg luz – po 63 razy. Tymczasem w zeszłym roku na pierwszej pozycji najmocniej promowane były dwa artykuły – Kasia margaryna 250 g kostka i Mandarynki 1 kg luz. Oba odnotowały po 120 wskazań. Na drugiej pozycji pojawiła się Pomarańcza 1 kg luz, która była promowana 88 razy. Jak wynika z zestawień, sieci w kolejnych latach promują właściwie identyczne artykuły.
– Niektóre hipermarkety, np. Carrefour, próbują inspirować klientów nietypowymi produktami spożywczymi. W ubiegłym roku były to m.in. krewetki, chorizo i dorada. Jednak polscy konsumenci raczej nie są gotowi na takie zmiany. Co więcej, w okresie świąt wybierają to, co dobrze znają. Dlatego, w przeprowadzonym w 2015 roku rankingu marek najwięcej, bo ponad 600, modułów promocyjnych miało Winiary. Potem znalazł się Knorr, a następnie Mlekovita – wymienia Marcin Dobek z instytutu badawczego ABR SESTA.
W kategorii Żywność w 2014 roku najczęściej w gazetkach przedstawiano Ptasie Mleczko waniliowe 380 g (58 wystąpień), wspomnianą Kasię margarynę 250 g kostkę (48), jak również Winiary ekspresową zupę w proszku barszcz czerwony 55 g saszetka (47 wskazań). Natomiast w 2015 r. na pierwszym miejscu znalazła się Kasia margaryna 250 g kostka (120), następnie Ptasie Mleczko waniliowe 380 g (85 razy) i Winiary ekspresowa zupa w proszku barszcz czerwony 55 g saszetka (72 wskazania).
Najczęściej promowanym artykułem w kategorii Napoje w 2014 roku była Jacobs Cronat Gold kawa rozpuszczalna 250 g słoik – 61 razy promowana, potem Nescafe Classic kawa rozpuszczalna 200 g słoik – 37 wskazania. Z kolei w 2015 r. sieci handlowe najprężniej reklamowały Żywiec piwo jasne 5,6% 4x500 ml puszka – 62 wystąpienia, Lipton Yellow Label Tea herbatę ekspresową 50 szt. karton – 60 razy. W 2015 roku najwięcej – ponad 300 – modułów promocyjnych miała marka Tymbark, na drugim miejscu był Jacobs, a potem Lipton.
Moc alkoholi
– W święta rośnie konsumpcja napoi wysokoprocentowych, dlatego większość sieci wydaje o nich specjalne gazetki. W hipermarketach stanowią one co piątą publikację tematyczną. W tym roku kilka sieci już opublikowało gazetki alkoholowe. Wśród nich jest Carrefour – „Wspólne chwile”, Tesco – „Karta smaków i alkoholi”, Żabka – „Na wszystkie okazje”, Freshmarket – „Poczuj dobre brzmienie”, a także Biedronka – „Selekcja win premium”. Wymienione publikacje obowiązują od 2 listopada br. Więcej tytułów pojawi się bezpośrednio w ostatnich tygodniach przed Bożym Narodzeniem i Sylwestrem – zapowiada ekspert instytutu badawczego ABR SESTA.
Promowanie kategorii Alkoholi w okresie świąt nie jest zjawiskiem specyficznym tylko dla polskiego handlu. Podobnie wygląda to na Litwie, czego przykładem są sklepy RIMI. Rok temu, wśród produktów wysokoprocentowych najczęściej promowaną marką w polskich sieciach była Soplica (aż 217 modułów promocyjnych), następnie Żubrówka (210) i Johnnie Walker (202 wystąpienia). Najwięcej wskazań miał Grant’s whisky 40% 700 ml (38), potem Jack Daniel's Tennessee Whiskey whisky 40% 700 ml (36), a następnie Żubrówka Liście Klonu wódka smakowa 37,5% 500 ml (35).
Ciągle nowe zabawki
Zabawki z reguły prezentowane są w pierwszej kolejności w kanałach Cash&Carry i hipermarketach. Reprezentujące je sieci chcą przedstawić ofertę jak najwcześniej, aby pokazać duży wybór produktów i wydłużyć czas tego typu zakupów. W 2015 roku wśród kategorii Zabawek i Gier wszystkie sieci najczęściej promowały lalkę Disneya – 18 razy, robota Fisher-Price – 16 promocji, Lego Star Wars oraz grę zręcznościową Mattel – po 15 wystąpień. W tej kategorii, co roku pojawiają się nowe modele popularnych produktów. Jednak szybko zmienia się na nie moda.
– W 2015 roku wśród zabawek i gier najpopularniejsze były tzw. pojazdy zdalnie sterowane/resoraki. Te produkty miały prawie – 18% wystąpień w całej kategorii. Kolejne podgrupy, których udział w promocjach rośnie, to gry planszowe/puzzle/gry kreatywne – 16% wskazań, a także zabawki edukacyjne – 8%. Wynika to z faktu, że rodzice coraz bardziej i odpowiedzialniej stawiają na rozwój swoich dzieci – tłumaczy Marcin Dobek.
Według danych z 9 listopada 2016 roku, najwięcej promocji ma obecnie gra planszowa Trefl 5 sekund, która była również promowana w poprzednich latach. Teraz jest nieznacznie tańsza, bo dostępna już za 52,77 zł w sieci Selgros (od 55,99 do 69,99 zł w 2014 r. i od 49,99 do 79,99 zł w 2015 r.). Ale niższa cena jeszcze może pojawić się na rynku, ponieważ promocja dopiero się zaczyna. Kolejną, najczęściej reklamowaną grą jest obecnie Hasbro Monopoly Junior. W zeszłym roku można było ją kupić od 59,99 do 89,99 zł. Teraz – już za 61,38 zł.
Nie tylko elektronika
– Dorośli konsumenci często dostają pod choinkę bardzo praktyczne, domowe sprzęty albo elementy dekoracji wnętrz. W tym roku sieć Tesco postanowiła wykorzystać tę tendencję. Przekazuje bowiem klientom wiele inspiracji w katalogu „Dom”, który zawiera aż 116 stron i obowiązuje przez cały listopad oraz grudzień. Zapewne przedstawiane w nim produkty posłużą jako idealne podarunki – dodaje Marcin Dobek.
Klienci chętnie kupują też prezenty z kategorii Elektro/AGD/RTV. Wiele promowanych produktów, np. gier komputerowych, co roku jest wymieniana na nowsze modele. W 2014 najpopularniejsze były dwa artykuły (po 21 wystąpień) – Sony Bravia 32 telewizor LED i Samsung Galaxy Tab 3 Lite tablet. Z kolei w zeszłym roku sieci najczęściej promowały tablet Lenovo A7-10F 7 MediaTek – 29 razy, Braun Oral-B Vitality 3D White szczoteczkę elektryczną do zębów Braun Oral-B 3D White Luxe końcówki do szczoteczki elektrycznej (26 wskazań), a także EA „Star Wars Battlefron” grę na PS4 – 25 wystąpień.
Kosmetyczne inspiracje
– Zestawy kosmetyczne na prezent coraz częściej kupowane są on-line. Dlatego sieci handlowe bardziej inwestują w ten kanał sprzedaży. Dla przykładu, od zeszłego roku Drogeria Natura prowadzi jednocześnie sklep stacjonarny i internetowy. Działania online i offline muszą być ze sobą łączone, ponieważ klient powinien mieć swobodę decydowania o tym, w jaki sposób chce dokonywać zakupów. Jest to ważne szczególnie przed świętami, gdy konsument otrzymuje więcej newsletterów z ofertami promocyjnymi i papierowych gazetek – podkreśla Marcin Dobek.
W poprzednim roku nieznacznie wzrosła liczba promocji zestawów kosmetycznych. W okresie przedświątecznym w kategorii Uroda w większości promowane były standardowe produkty, bez załączonych do nich dodatków, np. szampony do włosów. Wyjątek zrobiła jednak sieć Hebe, która w 2015 roku wydała aż 100-stronicową gazetkę. Zawierała ona blisko 300 różnych propozycji kompletów, mogących służyć jako gotowe prezenty. Sieć zaoferowała też klientom najwięcej promocji na te artykuły. Jednak w tym roku zdecydowała się skrócić gazetkę do 36 stron.
– Wśród zestawów kosmetycznych w 2015 roku, najczęściej promowane były komplety dla mężczyzn, zawierające dezodoranty – razem z balsamem i żelem po goleniu bądź żelem pod prysznic. Największą liczbę, bo aż 30, wystąpień odnotował zestaw NIVEA, następnie OLD SPICE – 28. W zestawach dla kobiet znalazły się produkty do pielęgnacji ciała. I tak najczęściej promowany był produkt marki Garnier Body IP – mleczko do ciała i krem regeneracyjny do rąk – 28 wskazań – przypomina ekspert.

 


Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.


Wyślij komentarz
swieta
    Drożyzna nie odpuszcza. Do tego w sklepach widać mocne przetasowania wśród liderów podwyżek
    Dynamika wzrostów cen sukcesywnie idzie w górę, co widać z każdym kolejnym miesiącem.
    2024-09-10  |   302
    Niecałe 59 proc. kobiet planujących rozstanie sprawdza dokładne koszty rozwoduNiecałe 59 proc. kobiet planujących rozstanie sprawdza dokładne koszty rozwodu
    Pieniądze dla kobiet mają znaczenie. Koszty rozwodu częściej je martwią niż mężczyzn [ANAL...
    2024-09-10  |   412
    W sklepach jest już o blisko 3 proc. drożej niż rok temu. Dynamika wzrostu cen zmieniła trend
    W maju br. codzienne zakupy zdrożały średnio o 2,9% rok do roku, po podwyżce o 2,4% w kwie...
    2024-06-19  |   738
      W piątek 26.02.2021r.o godz.17.00 w Bielsku - Białej dyskutowano o zasadności budowy spala...
      2021-02-27  |   13497330
      Konkurs "FIRMA ROKU 2019" rozstrzygnięty, statuetka złotego Dedala powędrowała d...
      2019-10-08  |   7380439
      Korporacje, reportaże, dokumenty
      2018-09-15  |   2498757
      25 LAT Regionalnej Izby Handlu i Przemysłu w Bielsku-Białej
      2017-01-08  |   930269
      Podstawowe błędy kierowców. Na 100% Ty też popełniasz te błędy, a może jest ich więcej?. Z...
      2017-09-15  |   43125

        BIZNESREGION

        ul.Młynarska 3/11, 01-258 Warszawa
        : +48 22 490 66 15

        : redakcja@biznesregion.pl



        reklama