Proponowane obecnie przez Ministra Finansów rozwiązania nakładają nieproporcjonalnie duże obciążenia na handel paliwami.
Branża paliwowa apeluje do rządu o uwzględnienie specyfiki branży paliwowej w procesie przygotowania ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej.
Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego, zrzeszająca główne podmioty działające w produkcji i handlu paliwami ciekłymi w Polsce, zaapelowała do rządu o uwzględnienie specyfiki handlu paliwami i wyłączenie paliw spod ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej.
Proponowane obecnie przez Ministra Finansów rozwiązania nakładają nieproporcjonalnie duże obciążenia na handel paliwami. Marże w obrocie detalicznym paliwami znajdują się od lat na niskim poziomie - na przestrzeni ostatnich 5 lat wynoszą one dla benzyny i oleju napędowego średnio 2,6%. Już obecnie podatki stanowią ponad 50% ceny podstawowych paliw. W przypadku benzyn stanowią one ok. 55% ceny (akcyza 33%, VAT 19%, opłata paliwowa 3%), zaś w przypadku oleju napędowego ok. 51% (akcyza 26%, VAT 19%, opłata paliwowa 6%).
Dodatkowe koszty są wynikiem obowiązku realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego (wprowadzanie biopaliw), zapasów obowiązkowych, a także opłat koncesyjnych, środowiskowych i dozorowych. W tej sytuacji podatek od obrotu detalicznego w przypadku sprzedaży paliw staje się _de facto_ podatkiem od innych podatków i zobowiązań cywilnoprawnych.
Wątpliwości może też budzić zgodność proponowanych rozwiązań z tzw. dyrektywą horyzontalną, dotyczącą towarów akcyzowych.
DLATEGO TEŻ BRANŻA WNIOSKUJE O WYŁĄCZENIE SPRZEDAŻY PALIW SPOD PROPONOWANYCH ROZWIĄZAŃ – PODOBNIE, JAK TO MA MIEJSCE W PRZYPADKU TAKICH NOŚNIKÓW ENERGII, JAK GAZ ZIEMNY CZY ENERGIA ELEKTRYCZNA.
Uważamy również, że wprowadzenie podatku w proponowanej formie jest działaniem pomocowym i dyskryminującym z pieniędzy publicznych.
Wprowadza on bowiem dyskryminację podmiotów, korzystających z formuły franczyzy, a zarazem pośrednio wspiera generujące małe obroty podmioty, nie działające w sieciach sprzedaży. W ten sposób podatnicy karani są za działania inwestycyjno-rozwojowe. Ponadto w przypadku stacji paliw z reguły umowy z franczyzodawcą dotyczą wyłącznie samego paliwa, lecz co do zasady nie dotyczą sklepów.Skutkiem objęcia sieci franczyzowych podatkiem może być ich likwidacja.
Szczególnie negatywnie uderzy w stacje paliw i jej klientów, właśnie wtedy odbywających największą liczbę podróży, obciążenie sprzedaży w soboty, niedziele i inne ustawowo dni wolne od pracy specjalną, najwyższą stawką. Sama sprzedaż paliw stanowi proces ciągły i stacje powinny umożliwić kierowcom ich zakup również w soboty, niedziele i inne dni wolne od pracy. Wszak niemożliwe jest zatankowanie na zapas w inny dzień tygodnia….Objęcie sprzedaży paliw podwyższoną stawką podatku w tych dniach może spowodować podjęcie przez niektórych właścicieli decyzji o ich zamknięciu w
te dni, a co za tym idzie skutkować trudnościami w tankowaniu pojazdów na niektórych obszarach kraju. Można też sobie wyobrazić powrót do czasów, kiedy kierowcy wozili ze sobą zapas paliwa w kanistrze, stwarzając realne zagrożenie dla bezpieczeństwa.
Należy zwrócić również uwagę, że OD KILKU LAT BRANŻA PALIWOWA JEST DOTKNIĘTA NIEUCZCIWĄ KONKURENCJĄ ZE STRONY PODMIOTÓW, DZIAŁAJĄCYCH W TZW. SZAREJ I CZARNEJ STREFIE. WIELE RAZY INFORMOWALIŚMY O TYM WŁADZE, APELUJĄC O PODJĘCIE SZYBKICH I SKUTECZNYCH DZIAŁAŃ W CELU UKRÓCENIA TEGO PROCEDERU. UCZCIWI PRZEDSIĘBIORCY NIE SĄ W STANIE HANDLUJĄC PALIWAMI KONKUROWAĆ Z PODMIOTAMI, DZIAŁAJĄCYMI Z NARUSZENIEM PRAWA. OBŁOŻENIE STACJI PALIW PODATKIEM OD HANDLU DETALICZNEGO W PROPONOWANEJ FORMIE SPOWODUJE ZDECYDOWANE POGORSZENIE RENTOWNOŚCI UCZCIWYCH PRZEDSIĘBIORCÓW, A CO ZA TYM IDZIE UTRUDNI IM KONKURENCJĘ Z PRZESTĘPCAMI, OMIJAJĄCYMI PRZEPISY.
Może to w praktyce spowodować wycofanie się z rynku wielu przedsiębiorców, którzy już dziś funkcjonują na progu opłacalności. Będzie to negatywnie rzutować na poziom konkurencyjności rynku paliw i zdecydowanie ograniczy lokalną dostępność do paliw dla konsumentów, a także w ostatecznym rachunku zmniejszy wpływy do budżetu państwa.
ul.Młynarska 3/11, 01-258 Warszawa
: +48 22 490 66 15