Włączenie nowych technologii do uczenia o kanonie lektur szkolnych zachęci młodzież do czytania


Współczesny kanon lektur szkolnych wywołuje kontrowersje, zarówno wśród dorosłych, jak i młodzieży.

By młodzi ludzie chętniej poznawali literaturę, należy zaktualizować listę obowiązkowych tekstów szkolnych, a na lekcjach jęz. polskiego korzystać z internetowych aplikacji i kont społecznościowych. Pedagodzy zaś muszą poznać możliwości nowych mediów i stosować je w szkole.

Kluczowym zadaniem, z którym w naszych czasach muszą zmierzyć się pedagodzy, jest dostosowanie sposobu uczenia kanonu lektur szkolnych do obecnych potrzeb i codzienności młodych osób. Taka zmiana ma szansę spowodować, że poznawanie literatury oraz czytanie obowiązkowych tekstów, będzie ciągle atrakcyjne i zdoła mocniej przykuć uwagę młodzieży. Stanie się tak, o ile sposób przekazywania wiedzy zainteresuje młodych ludzi i będzie nawiązywał do ważnych rzeczy w ich życiu codziennym, m.in. takich, jak korzystanie z serwisów społecznościowych i wirtualnej rzeczywistości.

– Współczesny kanon lektur szkolnych wywołuje kontrowersje, zarówno wśród dorosłych, jak i młodzieży. Dzieła dawnych mistrzów nie są do końca adekwatne do czasów, w jakich obecnie żyjemy. Rozwiązaniem jest włączenie do nauczania języka polskiego, a także innych przedmiotów - nowoczesnych technologii. Wykorzystajmy nowe media takie, jak popularne portale społecznościowe, po to, by zachęcić młodych ludzi do poznawania lektur szkolnych – apeluje w rozmowie z serwisem agencyjnym MondayNews, dr Karol Jachymek ze School of Ideas, Uniwersytet SWPS.

Według eksperta, tym, co charakteryzuje przekaz, z którym stykają się nastoletni odbiorcy, jest jego krótka forma. Młodzi ludzie oglądają kilkuminutowe filmiki na YouTube, prowadzą vlogi (czyli blogi, w których zamiast tekstu pojawiają się krótkie filmy wideo), korzystają ze Snapchata (aplikacji z szybko znikającymi informacjami), mają konta na Facebooku i słuchają muzyki w serwisach muzycznych oraz przeglądają portale plotkarskie. Ta codzienność drastycznie różni się od realiów współczesnej szkoły. To dwa odmienne poziomy, wymagające od młodzieży zupełnie innych umiejętności.

– Sposobów zainteresowania nastolatków lekturami jest sporo. Wyobraźmy sobie, że „Pana Tadeusza” przełożymy na język Snapchata, a wybrane scenki z dzieł Henryka Sienkiewicza nagramy i umieścimy w serwisie YouTube. Możemy publikować kilkusekundowe animacje ilustrujące wybraną bajkę Ignacego Krasickiego, albo wykorzystać modną rzeczywistość rozszerzoną, którą oferuje aplikacja Aurasma, np. do uczenia się o historii patronów szkolnych. Nauczyciele mają też możliwość proszenia uczniów, by wyrażali opinie o lekturach za pomocą przekazów obrazkowych, czyli gifów lub memów – wylicza dr Jachymek.

Od wielu lat obserwujemy rosnący wpływ nowych technologii na czytanie literatury. Autorzy raportu Biblioteki Narodowej pt. Stan czytelnictwa w Polsce z 2014 roku podkreślają, że liczba osób sięgających po książki w Internecie – w postaci e-booków, audiobooków lub innych treści – dynamicznie rośnie. Dłuższe teksty elektroniczne czytało w 2012 roku 18 proc. badanych, podczas gdy w 2014 roku po takie informacje sięgało już 32 proc. ankietowanych. Trend ten wyraźnie obrazuje kierunki rozwoju czytelnictwa, dlatego wyniki te są poważnym argumentem, za dokonaniem zmian w sposobie zapoznawania młodzieży z lekturami szkolnymi.

– Umiejętność posługiwania się nowymi technologiami, to dla młodych ludzi także ważna część rzeczywistości, w której będą funkcjonować w najbliższej przyszłości. Dlatego, istotne jest, by włączyć uczenie poruszania się w świecie nowych mediów do zajęć lekcyjnych. W wielu polskich szkołach pracują już nauczyciele-liderzy, którzy wykorzystują w swojej pracy wszystko to, z czym uczniowie stykają się na co dzień. Ale najważniejsze w obecnych czasach będzie opracowanie takich wytycznych, które spowodują, że cyfrową rzeczywistość będą umieli wykorzystać w praktyce wszyscy, którzy wychowują młodzież – podkreśla dr Karol Jachymek.

W opinii eksperta, funkcjonujemy w społeczeństwie dość nowoczesnym i zaawansowanym technologicznie. Dlatego też koniecznością jest odnoszenie się w szkołach do otaczającego nas świata. Dr Jachymek również wskazuje, że dobrze byłoby, również poszerzyć listę obowiązkowych tekstów o pozycje, które są chętnie czytane przez młodzież, na przykład współczesne powieści dotyczące ich życia, czy utwory o tematyce fantasy.

 


Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.


Wyślij komentarz
uczelnie
    Odchodzący prezydent Bielska-Białej wyznacza swojego kandydata i krytykuje publicznie jego kontrkandydatów
    Chyba zabrakło Panu dyplomacji. Wyborcy powinni to Panu zapamiętać i wyciągnąć wnioski.
    2018-09-08  |   50
    Kandydat na Prezydenta Bielska-Białej krytykuje działania Urzędu Miasta i Biura Rozwoju Mi...
    2018-08-31  |   87
    Mieszkańcy Kamienicy w Bielsku-Białej zapowiadają Nieposłuszeństwo Obywatelskie
    Mieszkańcy Bielska-Białej / dzielnicy Kamienica, zapowiadają Nieposłuszeństwo Obywatelskie...
    2018-08-28  |   192
      25 LAT Regionalnej Izby Handlu i Przemysłu w Bielsku-Białej
      2017-01-08  |   925978
      Korporacje, reportaże, dokumenty
      2017-10-09  |   708475
      Festiwal Dobrej Energii 2018 - studio
      2017-09-16  |   346953
      Podstawowe błędy kierowców. Na 100% Ty też popełniasz te błędy, a może jest ich więcej?. Z...
      2017-09-15  |   39164
      Szukasz pracy czy współpracy w produkcji filmowej - zadzwoń
      2018-01-22  |   22320

        BIZNESREGION

        ul.Młynarska 3/11, 01-258 Warszawa
        : +48 22 490 66 15

        : redakcja@biznesregion.pl



        reklama